Accuracy evaluation of 3D-printed guide-assisted flapless micro-osteoperforations in the anterior mandibleShow others and affiliations
2022 (English)In: INTERNATIONAL JOURNAL OF COMPUTERIZED DENTISTRY, ISSN 1463-4201, Vol. 25, no 4, p. 387-396Article in journal (Refereed) Published
Abstract [en]
Aim: To evaluate the accuracy of tridimensional (3D)-printed guide-assisted flapless cortical bone micro-osteoperforations (MOPs) in the anterior mandible on a cadaver model. Materials and methods: Five human cadaver heads with complete dentition in the anterior mandible were used in the present study. Preplanning CBCT and intraoral surface scans were obtained. After alignment, drilling sites in the interradic-ular areas were planned from canine to canine, and a surgical guide was printed. The drilling was performed and a post -procedure CBCT scan was obtained to assess the accuracy of the procedure in relation to the virtual planning. Results: The mean +/- standard deviation (SD) mesiodistal interradicular space was 2.67 +/- 0.84 mm. The mean +/- SD error of the actual drilled hole compared with the planned position of the mesial drill site was 0.66 +/- 0.33 mm, and to the distal drill site it was 0.56 +/- 0.33 mm. There was a statistically signifi-cant difference between the number of times the teeth were hit mesially (10 out of 64 holes) and distally (none). Conclusions: The proposed technique, limited to an ex vivo scenario, provides a valid and reliable method for mandibu-lar MOPs using a 3D-generated surgical guide. However, the risk of damaging adjacent radicular surfaces, particularly in areas with limited mesiodistal interradicular bone, needs to be considered. Further studies should focus on using thinner drills and adding other methods to stabilize the guide. Addi-tionally, by selecting individuals and perforation sites with more mesiodistal interradicular bone, less damage is likely.
Abstract [de]
Ziel: Ziel war es, die Genauigkeit von Kortikalis-Mikroperforationen des anterioren Unterkiefers zu untersuchen, die anhand einer 3-D-gedruckte Schablone mit einer lappenfreien Technik durchgeführt worden waren.Material und Methode: Für die vorliegende Untersuchung wurden fünf humane Leichenköpfe mit voller Bezahnung im Unterkiefer-Frontzahnbereich verwendet. Vor der Planungsphase wurden eine DVT und Scans der intraoralen Oberflächen durchgeführt. Nach Ausrichtung der Daten wurden Bohrstellen in den interradikulären Bereichen von Eckzahn bis Eckzahn geplant und entsprechende Operationsschablonen gedruckt. Die Perforationen wurden gebohrt und die Genauigkeit der Bohrungen im Verhältnis zur virtuellen Planung anhand einer postoperativen DVT untersucht.Ergebnisse: Der mittlere interradikuläre Abstand ± Standardabweichung betrug 2,67 ± 0,84 mm. Der mittlere Fehler ± Standardabweichung der tatsächlichen Perforationen verglichen mit der geplanten Position belief sich an der mesialen Bohrstelle auf 0,66 ± 0,33 mm, an der distalen auf 0,56 ± 0,33 mm. Es gab einen statistisch signifikanten Unterschied zwischen der Anzahl der Fälle, in denen Zähne mesial (10 von 64 Perforationen) und distal (nie) getroffen wurden.Schlussfolgerung: Die in der vorliegenden Studie vorgeschlagene Technik unter Verwendung einer 3-D-gedruckten Operationsschablone stellte im Ex-vivo-Versuch ein valides und zuverlässiges Verfahren für die Durchführung von Knochen-Mikroperforationen des Unterkiefers dar. Allerdings muss die Gefahr einer Beschädigung der angrenzenden Wurzelflächen, insbesondere an Stellen mit geringer mesiodistaler interradikulärer Knochenbreite berücksichtigt werden. Bei Selektion von Patienten und Bohrstellen mit größerer mesiodistaler interradikulärer Knochenbreite sind weniger Wurzelverletzungen zu erwarten.
Place, publisher, year, edition, pages
QUINTESSENCE PUBLISHING CO INC , 2022. Vol. 25, no 4, p. 387-396
Keywords [en]
corticotomy, guided surgery, 3D printing, micro-osteoperforations, accuracy, preorthodontic surgery
National Category
Surgery
Identifiers
URN: urn:nbn:se:mau:diva-58327DOI: 10.3290/j.ijcd.b2599841ISI: 000892185000005PubMedID: 35072427Scopus ID: 2-s2.0-85142939666OAI: oai:DiVA.org:mau-58327DiVA, id: diva2:1739204
2023-02-242023-02-242024-02-05Bibliographically approved