The article is based on a questionnaire answered at the beginning of two R&D programmes (“Multivocal teaching and co-assessment in preschool” in January 2016 and “Multivocal didactic modelling: Collaborative research regarding teaching and co-assessment in Swedish preschools” in July 2018). The programmes aimed to describe and produce further knowledge about what may characterise teaching in preschool. When the programmes began, participating preschool teachers and principals completed a questionnaire in which one question was specifically oriented towards what might characterise teaching in music. The aim of the article is to contribute knowledge about what may characterise teaching in music in preschool from a didactic perspective. The empirical material consists of a total of 374 completed questionnaires. A didactically oriented abductive analysis was performed. Five conclusions can be drawn. 1) A weak grounding in music theory and/or musical methodology reveals a shortcoming in the preschool teacher’s use of research as a basis for teaching. 2) Music is perceived as a means rather than a goal, which may in the long term weaken music as content. 3) Words such as “experience” and “challenges” occur so infrequently as to suggest that children don´t get challenged in music education. 4) The subject of music as form and “doing” is a strong trace, perhaps at the expense of artistic and scientific aspects. 5) Digital possibilities are downplayed, possibly resulting in the children missing out on, for example, the creation of music that can be reproduced and the introduction of musical instruments that are generally not available in preschools. The results of this study encourage reflection on alternative ways of teaching music in preschool, which includes music teaching driven by a child´s right to music for the sake of music and based on research and music didactic, with a focus on the art and science of music.
Artikeln baseras på ett frågeformulär som besvarats i början av två FoU-program (”Flerstämmig undervisning och sambedömning i förskola” jan 2016 samt ”Flerstämmig didaktisk modellering? Undervisning och sambedömning i förskola” juli 2018). Programmen syftade till att beskriva och vidareutveckla kunskap om vad som kan känneteckna undervisning i förskola. I samband med start av programmen besvarade deltagande förskollärare och rektorer ett frågeformulär, varav en fråga riktades specifikt mot vad som kan känneteckna undervisning i musik. Syftet med artikeln är att bidra med kunskap om vad som utifrån förskollärare och rektorers skriftliga beskrivningar kan känneteckna undervisning i musik i förskola ur ett didaktiskt perspektiv. Empiri utgörs av totalt 374 besvarade frågeformulär. En didaktiskt orienterad abduktiv analys har genomförts. Fem slutsatser kan dras: 1) En vag förankring i musikteori- och/eller metodik visar på en brist i relation till förskollärarens uppdrag: att undervisa på vetenskaplig grund. 2) Musik uppfattas som medel snarare än mål. 3) Ord som upplevelse och utmaningar förekommer i liten utsträckning vilket kan spegla musikundervisning med underskott av detsamma. 4) Musikämnet som form och ”görande” är ett starkt spår kanske på bekostnad av konstnärliga och vetenskapliga aspekter. 5) Osynliggörande av digitala möjligheter. Resultatet öppnar upp för reflektioner om en alternativ musikundervisning i förskola. Musikundervisning utifrån barns rätt till musik för musikens skull. Musikundervisning byggd på vetenskaplig grund, med förankring i musikdidaktik och med fokus på musikämnets konstnärliga och vetenskapliga aspekter.