Denna undersökning utgår från ett pedagogiskt perspektiv som fokuserar på hur bildämnet beskrivs och uppfattas av vissa lärare och elever samt vad läroplan och kursplaner föreskriver. Syftet är att beskriva och analysera skillnader mellan våra ämnesstudier och bildundervisning i grundskolan på våra partnerskolor. Vi undersöker möjliga orsaker till skillnaderna i bildundervisningen och bildämnets praktik i relation till läroplanen, kursplaner och bildlärarutbildning samt hur man kan åstadkomma förändring i hur man arbetar med bildämnet. I resultatet framkommer det att bildämnet och bildundervisningen är starkt präglad av tradition och användandet av traditionella bildtekniker. Detta har sin grund i konst– och konstnärsideal från romantiken och modernismen. Dessa konst– och konstnärsideal som har satt sin prägel på bildämnet och bildundervisningen brukar gemensamt gå under namnet ”det fria skapandet”.Digitalt bildarbete har fått ett större utrymme i den senaste läroplanen, men har ett bristfälligtutrymme i bildundervisningen vilket beror på faktorer som ekonomi och brist på kompetensutveckling hos lärare. Digitalt bildarbete ses av vissa lärare som ett hot mot kreativiteten, det fria skapandet och traditionerna och det finns elever som betraktar digitalt bildarbete som möjligtvis ”fusk” eftersom de anser att digitala applikationer är för enkla att använda sig av tillskillnad från traditionella bildtekniker. Å andra sidan finns det tecken på att digitalt bildarbete tillgodoser de elever som annars har svårt att tillägna sig bildämnet. Slutsatser är att vi anser att ”det fria skapandet” borde ha ett mindre utrymme i bildämnet med tanke på ämnets begränsade undervisningstimmar för att ge utrymme för bland annat mer digitalt bildarbete.