Malmö University Publications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Dator- och TV-spels pedagogiska plats - några lärares och elevers syn på dator- och TV-spel i svenskundervisningen
Malmö högskola, School of Teacher Education (LUT).
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Syftet med examensarbetet har varit att undersöka några lärares och elevers erfarenheter av samt hållning till användningen av dator- och TV-spel i svenskundervisningen på gymnasiet. Arbetet har ställts i relation till det vidgade textbegreppet i kursplanerna för svenskämnet, forskning kring nya medier samt lärande och meningsskapande i dator- och TV-spel. Kvalitativa intervjuer har genomförts med tre lärare och två elevgrupper på två respektive tre elever. Resultatet visar på såväl likartade som disparata erfarenheter och tankar om dator- och TV-spels pedagogiska plats där det intressanta ligger i motsatsförhållandet mellan de pedagogiska möjligheterna respektive de pedagogiska problemen med mediet, där det senare väger tyngst. De möjligheter som lyfts fram är i form av visuellt hjälpmedel, referenspunkter till litterära och historiska kontexter, spel- och jämförande analyser mellan olika medier och texter samt potentialen i att väcka elevers lust och motivation. Problemet är att det enligt både lärarna och eleverna saknas tillräckligt med kunskap samt erfarenhet för att våga ta in spelmediet i klassrummet. Skiljaktigheterna mellan parterna är att de förstnämnda även framhåller bristande teknik och resurser. Slutsatsen är att det krävs initiativtagande lärare, såväl yngre och nyutbildade som äldre och fortbildade, som har ett intresse för samt kunskap i ämnet för att dator- och TV-spel ska få en befogad plats i skola och undervisning.

Place, publisher, year, edition, pages
Malmö högskola/Lärarutbildningen , 2010.
Keywords [sv]
Dator- och TV-spel, svenskundervisning, det vidgade textbegreppet, dator- och TV-spels pedagogiska möjligheter samt problem, referenspunkter, spelanalys
National Category
Humanities and the Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:mau:diva-33910Local ID: 10254OAI: oai:DiVA.org:mau-33910DiVA, id: diva2:1495801
Educational program
LS Lärarutbildning: Svenska i ett mångkulturellt samhälle
Available from: 2020-11-04 Created: 2020-11-04 Last updated: 2022-06-27Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(323 kB)60 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 323 kBChecksum SHA-512
a0f71f35b944f3df962e4e871b6d155c1cf259aaad82564c930302ad96f56a74cfdfc0972d4f8bb2fa1746657d4f034abac434e8eb091549b0d5bb2792c0780b
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Teacher Education (LUT)
Humanities and the Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 60 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 49 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf