Denna studie syftar till att öka förståelsen för ungdomars identitetsskapande processer i det senmoderna samhället, genom att analysera två karaktärer i den norska tv-serien "SKAM". Uppsatsens teoretiska utgångspunkt är sociologiska teorier om hur individens identitetsskapande påverkas av senmoderna ideal. Studien utgår från en holistisk människosyn och söker således en mångbottnad förståelse för individen där individuella, sociala och samhälleliga faktorer har betydelse för individens identitet och livsvillkor. Materialet undersöks med hjälp av kvalitativ innehållsanalys och har en reflexiv forskningsansats, vilket möjliggör en bred och flexibel tolkningsram där forskarens subjektiva position betonas. I resultatet ges exempel på hur karaktärerna förhåller sig till senmoderna ideal gällande reflexivitet, autonomi och moral vilket delvis präglar karaktärernas relationer och religiösa/politiska ståndpunkter. Vi ser även hur dessa ideal skapar inre konflikter hos karaktärerna i stunder då de är sårbara och konfronteras med behovet av andra. I slutändan ser vi dock hur nära relationer tycks vara avgörande för karaktärernas identitetsutveckling samt känsla av meningsfullhet, vilket ifrågasätter det senmoderna idealet om den autonoma individen. Avslutningsvis diskuteras vilken betydelse resultatet kan ha för socialt ungdomsarbete.
This essay analyzes two characters identity formation in the Norwegian television show "SKAM". From a sociological theoretical standpoint about the late modern age society, the study aims to analyze how it's values effects the two characters individuation. In a social work perspective, the study presupposes a holistic, multifaceted understanding of the characters where individual, social and structural aspects are taken into account. The study aims to show the complex process of identity formation for youth in the late modern age and question the simplified understanding of individuals that characterize the social work of our time. Using a qualitative method with a reflexive methodological standpoint the study shows how the characters are characterized by late modern ideals about reflexivity, autonomy and moral which partial affects the characters self-images, social relations and religious/political values. In the end we see how these ideals conduces internal conflicts concerning the characters self-images as strong and independent, in their confrontations with their need of others. We see how their need of intimacy and friendship is crucial for their identity formation and personal development, a conclusion that question the late modern ideal about the autonomous individual. In the end there's a discussion about the results potential value for social work with youth.