Persuasive design i hållbar klädkonsumtion
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
För att människans klimatpåverkan ska bli mer hållbar krävs en förändring i vårt
beteende. Hur vi konsumerar kläder är ett område där vi har möjlighet att förbättra
oss, bland annat genom att köpa och sälja mer second hand istället för nya kläder.
Idag återanvänds dock bara en liten del av våra kläder och en stor del slängs. Den
här studien undersöker hur man kan applicera designprinciper inom
forskningsområdet persuasive design i digitala applikationer för att förändra
människors attityder och beteenden kring second hand-konsumtion. Resultatet
visar att sociala normer är en viktig faktor för second hand-konsumtionen.
Designprinciper där man ger användare möjlighet att lära sig utav varandra,
jämföra sig med varandra, tävla, samarbeta och där man använder sig utav
normativt inflytande fungerar bra. Resultatet visar också att okunskap är ett
problem och för att överkomma detta kan man använda sig utav designprinciper
som simulering, där man presenterar information för användaren om vad en
handling har för direkt påverkan på klimatet. Andra designprinciper som är
användbara för detta är att tillhandahålla funktionalitet som låter användare
övervaka sina egna prestationer, att skräddarsy applikationen för varje specifik
användare och att hjälpa användaren att öva på nya beteenden. Annan
funktionalitet som också är viktig är att berömma, belöna och påminna
användaren för önskat beteende. En utvärdering av en befintlig köp- och
säljapplikation visar att flertalet av dessa designprinciper redan används men att
det finns möjligheter att ytterligare förbättra den genom att utgå ifrån dessa
designprinciper.
Abstract [en]
In order for human climate impact to be more sustainable, a change in our
behavior is required! How we consume clothes is an area where we can improve, for
example by buying and selling more second hand instead of new clothes. Today,
however, only a small portion of our clothes are reused and a large part is being
discarded. This study examines how to apply design principles in the field of
research persuasive design in digital applications to change people's attitudes and
behaviors about second hand consumption. The result of the litature study shows
that social norms are an important factor for second hand consumption. Design
principles that allow users to learn from each other, compare with each other,
compete, collaborate and use normative influence work well. It also shows that
ignorance is a problem and to overcome this one can use design principles like
simulation, where information is presented to the user about what an action has
for direct impact on the climate. Other design principles that are useful for this are
to provide functionality that allows users to monitor their own performance, tailor
the application for each specific user, and to help the user to practice new
behaviors. Also praising, rewarding and reminding the user for the desired behavior
is important. An evaluation of an existing buy and sell application shows that most
of these design principles are already used but that there is scope for further
improvement based on these design principles.
Place, publisher, year, edition, pages
Malmö universitet/Teknik och samhälle , 2018. , p. 52
Keywords [sv]
persuasive design, övertygande design, hållbar utveckling, klädkonsumtion
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:mau:diva-20495Local ID: 26309OAI: oai:DiVA.org:mau-20495DiVA, id: diva2:1480371
Educational program
TS Informationsarkitekt
Supervisors
Examiners
2020-10-272020-10-27Bibliographically approved