Malmö University Publications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Controllable Procedural Game Map Generation using Software Agents and Mixed Initiative
Malmö högskola, Faculty of Technology and Society (TS).
Malmö högskola, Faculty of Technology and Society (TS).
2016 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Processen att skapa innehåll till digitala spel för hand är kostsamt och tidskrävande. Allteftersom spelindustrin expanderar ökar behovet av att minska produktionskostnaderna. En lösning på detta problem som det forskas om idag är procedurell generering av spelinnehåll. Kortfattat innebär detta att en algoritm gör det manuella arbetet istället för en designer. I denna uppsats presenterar vi en sådan metod för att automatisera processen att skapa kartor i digitala spel. Vår metod använder kontrollerbara agenter med blandade initiativ (dvs. designern och algoritmen turas om) för att skapa geometri. Vi använder stokastiska agenter för att skapa variation och deterministiska agenter för att garantera spelbarhet. För att kontrollera dessa agenter använder vi en uppsättning parametrar som kan manipuleras. Däröver har designern tillgång till ett antal verktyg inklusive möjligheten att låsa befintlig geometri, konvertera geometri till andra typer, lägga till geometri manuellt, och även möjligheten att använda agenter på specifika områden på kartan. Vi tittar på spelläget Battle i det digitala spelet Mario Kart 64 och visar hur vår metod kan användas för att skapa sådana kartor. Vi utförde en användarstudie på outputen från metoden och resultatet visar att kvaliteten är i allmänhet gynnsam.

Abstract [en]

The process of creating content for digital games by hand is a costly and time consuming one. As the game industry expands, the need to reduce costs becomes ever more pressing. One solution to this problem being research today is procedural generation of content. In short, this means that an algorithm does the labor rather than a designer. In this thesis we present such a method for automating the process of creating maps in digital games. Our method uses controllable software agents and mixed initiative (i.e. allowing the designer and algorithm to take turns) to create geometry. We use stochastic agents to create variation and deterministic agents to ensure playability. To control these agents we use a set of input parameters which can be manipulated. Furthermore, the designer has access to a number of tools including the ability to lock existing geometry, convert geometry to other types, add geometry manually, as well as the ability to use agents on specific areas of the map. We look at the game mode Battle in the digital game Mario Kart 64 and show how our method can be used to create such maps. We conducted a user study on the output of the method and the results show that the quality is generally favorable.

Place, publisher, year, edition, pages
Malmö högskola/Teknik och samhälle , 2016. , p. 37
Keywords [en]
Procedural Content Generation, PCG, Software Agents, Stochastic Agents, Deterministic Agents, Mixed Initiative, Computer-Aided Design, CAD, Proof-of-Concept
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:mau:diva-20483Local ID: 21019OAI: oai:DiVA.org:mau-20483DiVA, id: diva2:1480359
Educational program
TS Spelutveckling
Available from: 2020-10-27 Created: 2020-10-27 Last updated: 2022-06-27Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(5026 kB)458 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 5026 kBChecksum SHA-512
1c5f6bd329005d6ddcf5b1b4a06f9881a7b30df8f5f341a4051468bb54fa0e7ff2bf45e411b9d386601c6ce17e05266c498ccca424248c82788c1ec1669c6bde
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Faculty of Technology and Society (TS)
Engineering and Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 460 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 942 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf