Virtual Reality som stöd för projektering
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
Projekteringsprocessen är en fas med syfte att skapa ett byggnadsverk som uppfyller
byggherrens alla önskemål och krav. Under projekteringsprocessen är många olika
projektörer från olika discipliner inblandade. För att lyckas med projekteringen krävs det att
kommunikationen mellan dessa projektörer är god.
Den här studien baserades på en fortsatt studie från examensarbetet En effektivare
byggprocess genom standardisering, kommunikation och erfarenhetsåterföring, skriven av
Malin Persson och Veronica Sköld. I kapitlet Förslag på fortsatta studier framgick det att
man skulle kunna undersöka vilka olika tekniska hjälpmedel som finns att tillgå gällande till
exempel 3D-visualiseringar.
Syftet med denna studie var att undersöka om kommunikationen kan förbättras under
projekteringen med hjälp av 3D-visualisering i form av VR-teknik. Främst handlar det om de
huvudburna glasögonen. Studiens syfte var även att undersöka synpunkter kring VR-tekniken
från projektörer som har, respektive inte har arbetat med denna teknik under
projekteringsprocessen. Genom denna kvalitativa frågeformulärstudie har författarna kunnat
dra slutsatser hur arbetet upplevdes. Studien omfattar visualisering av byggnader, det vill säga
interagera med 3D-modeller i form av VR-teknik genom användandet av huvudburna
glasögon.
Metoden som användes för att komma fram till ett resultat för detta examensarbete var en
kvalitativ frågeformulärstudie med 14 strategiskt utvalda projektörer. Enkäter med frågor
angående projektering, kommunikation, BIM samt VR skickades ut till respondenterna.
Grunden till teorin baserades på litteraturstudier.
Frågeställningarna som ställdes för att klarlägga om VR-tekniken kan underlätta
kommunikationen mellan projektörerna under projekteringsprocessen var följande:
Kan VR underlätta projekteringen med avseende på kommunikation?
Hur upplever projektörer att arbeta med VR?
Resultatet som kom fram via frågeformuläret visade att majoriteten av respondenterna ställde
sig positivt till användningen av VR-tekniken inom byggbranschen. Det skall noteras att
endast 15 stycken personer svarade av 50 tillfrågade, varav ett svar fick förkastas eftersom
alla frågor inte var besvarade. Respondenterna som tillfrågades var projektörer från olika
företag i form av; BIM-samordnare, projektledare samt konstruktörer.
Gällande den första frågeställningen kan författarna dra slutsatsen att projektörerna ser på
VR-tekniken som ett förbättrande verktyg för att underlätta kommunikationen, främst mellan
projektörer och brukare. Gällande den andra frågeställningen kan författarna dra slutsatsen att
projektörerna upplevde det som positivt att arbeta med VR-tekniken. Förståelsen ökade,
kommunikationen förbättrades och de såg VR som ett spännande framtidsverktyg.
Under projekteringen av NSM, Nya sjukhusområdet i Malmö, var sjuksköterskor, läkare och
annan sjukvårdspersonal närvarande och aktiva under projekteringen. Deras erfarenhet av
utformningen av lokaler och ytor av sjukhusområden lyssnades till i syfte att optimera
lokalerna. Deras åsikter och synpunkter sammanfördes efter att de använd sig utav VRiv
glasögon baserade på BIM-modeller. Sjukvårdspersonalen som var involverade vid
användningen av huvudburna VR-utrustningen uppfattade volymer och ytor på ett mer
förståeligt sätt jämfört med traditionella 2D-ritningar. Sjukvårdspersonalen kände sig mer
engagerade i projektet när huvudburna VR-utrustningar användes.
Abstract [en]
The design phase is a process aimed at creating a building that meets the building clients’
wishes and requirements. During the design phase, many different designers from different
disciplines are involved. In order to succeed with the design phase, communication between
these designers is crucial. The communication requirements of the designers have increased
as the designers are becoming increasingly specialized in their respective areas.
The purpose of this study was to investigate how communication problems can be bridged
during the design phase using 3D-visualization with VR-technology. The purpose was also to
investigate the designers’ aspects of the VR-technology. Through this qualitative
questionnaire study, the authors have been able to draw conclusions about how the work is
experienced.
The questions posed to clarify whether VR-technology could facilitate communication
between the designers during the design phase were as follows:
Can VR facilitate the design phase with regard to communication?
How do the designers experience working with VR?
The method used to conclude the results was a qualitative questionnaire study with a number
of strategically selected designers. The theory was based on literature studies.
The results obtained through the questionnaire showed that the majority of respondents
expressed their support for the use of VR-technology in the construction industry.
The authors can conclude that the designers see VR-technology as an enhancing tool for
facilitating communication, primarily between them and the users. The designers also
experienced it as positive to work with VR-technology. Understanding increased,
communication improved and it was an exciting future tool.
Place, publisher, year, edition, pages
Malmö universitet/Teknik och samhälle , 2018. , p. 46
Keywords [sv]
BIM, kommunikation, VR, visualisering, projektering, byggnadsprocessen, 3D, 3D-modeller, intervjumall
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:mau:diva-20428Local ID: 26739OAI: oai:DiVA.org:mau-20428DiVA, id: diva2:1480304
External cooperation
BIMobject
Educational program
TS Byggingenjör
Supervisors
Examiners
2020-10-272020-10-27Bibliographically approved