Det förändrade musiklandskapet – Sveriges Radio P3s public service-ansvar i förhållande till en medieteknisk förändring
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
Studien behandlar digitaliseringens påverkan på musiklandskapet i Sverige. Syftet med studien
är att förstå om och hur musikdistributionen i ett förändrat musiklandskap, Spotifys spellistekultur
och spellistan Hits idag påverkar P3s musikval. Studien är en empirisk studie som har samlat data
genom en kvantitativ innehållsanalys som jämför spellistor, strukturerade intervjuer med två
branschverksamma och en fokusgrupp som diskuterat ämnet. Studien underbyggs av forskning
inom medieutveckling, public service och spellistekulturen vilket lägger en grund för en
jämförelse med resultatet som visar hur P3 distribuerar musik, hur spellistorna förhåller sig till
varandra och musikbranschens syn på ämnet.
I studiens slutsats framgår det att den digitala utvecklingen har lett till ökad konkurrens för P3
vilket kan leda till att de lägger fokus på att öka sina lyssnarsiffror snarare än att bidra med den
spetskompetens och kvalitet som ligger i deras uppdrag. Studien påvisar, trots att P3 ska hålla en
oberoende ställning mot aktörer med ekonomiska intressen, att P3 har påverkats av Spotifys
spellistor. Om Spotifys egna spellistor skapade av musikredaktörer eller algoritmer blir den
främsta plattformen för musikkonsumtion, riskerar kulturen att bli fattigare, vilket stärker behovet
av en samhällsaktör som arbetar i motsatt riktning. Det har också identifierats ett samband mellan
musikbolagen, Spotify och Sveriges Radio där dessa aktörer har en inverkan på varandra,
konsumenterna, samhället och på musikutvecklingen.
Abstract [en]
This study discusses the effect of digitalization on the music landscape within Sweden. The aim
with the study is to understand if and how the public service radio channel P3 is influenced by
the music distribution in a modified musical landscape, Spotify's playlist culture and the playlist
Hits idag. This paper is an empirical study and the data is collected through a quantitative content
analysis which compare playlists, structured interviews with two people working within the music
industry and a focus group who discussed the subject. The theory is reinforced by research from
scientists within media development, public service and the playlist culture. This forms a ground
for discussion of the result that shows how P3 distribute music, how the playlists relate to each
other and what the music industry thinks about the subject.
The conclusion shows that the effect of digitalization is a growing competition of P3's consumers
which could lead to a great focus on increasing the number of listeners instead of producing
quality and expertise, which the public service commission tells them to do. The study shows that
even if P3 should be independent from companies with financial interests P3 is affected by
Spotify's playlists. If Spotify's own playlists, produced by editors or algorithms, becomes the
ultimate platform for music consumption there is a risk that the culture becomes inadequate which
strengthen the need of an independent part who works in the opposite direction. The study has
also identified a relation between the major music labels, Spotify and Swedish Radio where the
major players affects each other, the consumers, the society, and development of music.
Place, publisher, year, edition, pages
Malmö universitet/Teknik och samhälle , 2019. , p. 68
Keywords [sv]
Public service, Sveriges Radio, P3, Spotify, spellistekultur, spellista, musikdistribution, medieutveckling, digitalisering, musik, musikredaktör
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:mau:diva-20330Local ID: 28408OAI: oai:DiVA.org:mau-20330DiVA, id: diva2:1480203
Educational program
TS Produktionsledare - Media
Supervisors
Examiners
2020-10-272020-10-27Bibliographically approved