Är Det Möjligt Att Utveckla Ett Mobilt Spel Som Ökar En Spelares Motivation För Gångbaserad Träning?
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
FitPet och Pokémon Go är två exempel på Augmented Reality mobila spel som resulterat i en ökad motivation för gångbaserat träning hos spelaren. Detta faktum leder till syftet för denna studie: att identifiera vilka tekniker och mobila spel som ökar en spelares fysiska rörelser, samt utifrån detta utveckla ett eget spel som ökar motivationen för gångbaserad träning. Denna studie utfördes med Peffers Design research methodology. Vidare utfördes en kvantitativ undersökning för att ge en överblick av mobila spel som ökar motivationen till gångbaserad träning, samt tekniken bakom en spelares rörelser. Baserat på den kvantitativa undersökningen gjordes även ett eget spel vars syfte är att motivera en spelare till att gå mer och således få spela fler nivåer i spelet. Resultatet från det empiriska materialet i jämförelse med den tidigare forskningen visade att mobila spel som använder gångbaserad träning ökar en spelares motivation för att utföra fysiska aktiviteter. Det finns dock en negativ syn på mobila spel som använder sig av Augmented Reality och Virtual Reality, vilket är att olyckor kan uppstå under tiden man spelar. Resultatet visar även att Augmented Reality i kombination med fysisk aktivitet motiverar spelaren till att bli mer fysiskt aktiv överlag.
Abstract [en]
FitPet and Pokémon Go are two examples of Augmented Reality games for mobile phones that have resulted in an increased motivation for walkbased training for the player. This fact leads to the purpose of this study: to identify which techniques and games for the mobile phone that increase a player’s physical movements, and from this, develop an own game aiming at increasing the motivation for physical movement. This study was conducted with Peffers Design research methodology. Furthermore, a quantitative survey was carried out to give an overview of games for the mobile phone that increase the motivation for walk-based training, as well as the technology behind a player's movements. Based on the quantitative survey, a separate game was also devoloped with the purpose of motivating the player into walking more and thereby achieve higher levels in the game.
The result of the empirical material in comparison to the previous research showed that games for mobile phones that use walk-based training increase a player's motivation to perform physical activities. However, there is a negative view of games for the mobile that uses Augmented Reality and Virtual Reality, which is that accidents can occur whilst playing. The result also shows that Augmented Reality in combination with physical activities motivates the player into being more physically active overall.
Place, publisher, year, edition, pages
Malmö universitet/Teknik och samhälle , 2020. , p. 22
Keywords [sv]
Augmented reality, gångbaserad träning, Virtual Reality, stegräknare, Pokémon Go, Power Walkie.
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:mau:diva-20067Local ID: 30863OAI: oai:DiVA.org:mau-20067DiVA, id: diva2:1479935
Educational program
TS Spelutveckling
Supervisors
Examiners
2020-10-272020-10-27Bibliographically approved